De stoel van Herman

Gepubliceerd op: 25 maart 2024 00:00

Deze stoel in de helemaal vernieuwde bibliotheek in Raalte is gemaakt met veel liefde, door Herman.

Herman werkt op arbeidstrainingsplek Klein Twello, een onderdeel van ABC de Cirkel, een organisatie die mensen ambulant begeleidt in de gemeente Raalte.

Nadat Herman een herseninfarct kreeg, werd hij arbeidsongeschikt. Hij kon zijn werk en de werkdruk die daar bij hoorde niet meer aan. Dit was een grote klap voor hem. Gelukkig is Herman een positief ingesteld mens. En hij kan hij nog heel veel wel, zoals het opknappen van deze stoel.

Loop eens een stukje verder door de bibliotheek heen. Zie je de lampen boven de leestafel? Dit zijn oude vazen en servies, maar dan op de kop en gestapeld. Gered van de glasbak, opnieuw in gebruik, maar dan in een andere functie.

Studio Lente

Toen Studio Lente werd gevraagd om mee te denken in het creëren van het interieur van de bibliotheek in Raalte, was de vraag om zo circulair mogelijk te werken. Oftewel, door spullen te gebruiken die al eens gebruikt zijn, maar nog goed genoeg voor een tweede ronde. Soms zelfs onverwoestbaar, maar wellicht niet meer zo van deze tijd. Door meubels op te knappen, opnieuw te laten bekleden, of te verven, krijgen deze weer een fris uiterlijk.

Circulair en betrokken

En hoe mooi is het om bij de totstandkoming van het interieur de gemeente Raalte te betrekken? Zo is het interieur niet alleen circulair, maar ook maatschappelijk betrokken. Met een verhaalZo krijgt de bibliotheek een interieur met een verhaal. Het verhaal van het interieur van de Bibliotheek in Raalte is dat van een groeiend proces. Het is het verhaal van het bij elkaar brengen van mensen, en meubels, aparte spullen en unieke talenten. Zoals Herman en zijn stoel. Uiteindelijk vormen alle losse items één geheel: het interieur van de bibliotheek, die moet voelen als een huiskamer. Een plek waar je uitgenodigd wordt om neer te ploffen op de bank, te ontmoeten, te ontspannen, te doen en te leren.

Mooi werk

De komende weken zullen er nog meer meubels met een verhaal binnendruppelen en uiteindelijk het interieur compleet maken. Zo werkt de weverij van De Parabool, bijvoorbeeld aan een gordijn. Dit wordt ook gemaakt met allerlei reststoffen en stoffen die over zijn van het bekleden van de meubels. We gooien niets weg, we maken het mooier en van dat proces wordt niet alleen de natuur, maar ook de mensen die er aan werken heel erg blij! Mooi werk dus!