Kuba Kania wint voorleeswedstrijd gemeente Olst-Wijhe

Gepubliceerd op: 31 januari 2024 10:00

Kuba Kania van basisschool IJsselwijs uit Olst heeft de voorleeswedstrijd van de gemeente Olst-Wijhe gewonnen. Kuba mag als winnaar van Olst-Wijhe door naar de regionale finale in Ommen. En misschien wordt hij wel De Nationale Voorleeskampioen 2024!

Deze feestelijke voorrondes van de Nationale Voorleeswedstrijd worden jaarlijks georganiseerd door de Bibliotheek Salland. Leerlingen die kampioen zijn geworden van hun basisschool nemen het tegen elkaar op door een zelfgekozen fragment voor te lezen. Deze campagne voor leerlingen in groep 7 en 8 maakt leesplezier aanstekelijk door het enthousiasme van de lezers over hun favoriete boeken.

De zes kandidaten van basisscholen uit Olst, Wijhe, Wesepe en Welsum werden aangemoedigd door hun supporters en begeleid door presentator Mirjam Borger in de theaterzaal van Ut Huus. De jury bestond uit rapper Donutcare (Ruben Sluiter), voorlezer en oud-leerkracht Gea Roesink en Marieke Jacobs van de boekhandel in Wijhe. Terwijl de zaal zich vermaakte met een boekenquiz, trok de jury zich terug om de winnaar aan te wijzen.

De jury lette op uitspraak, verstaanbaarheid en tempo. Ook het contact van de voorlezer met het publiek was belangrijk. Op al deze punten is Kuba gekozen als winnaar. Hij las prettig en rustig voor en wist de luisteraars te boeien. Kuba mag door naar de regionale finale op 29 februari in Theater Carrousel in Ommen.