Mijn zelfleesboek voor groep 3

Gepubliceerd op: 10 november 2021 10:46

Kinderen in groep drie van de basisschool krijgen het lezen zo langzamerhand onder de knie. Eigenlijk gaat het proces best heel snel. Na twee, drie maanden op school lezen ze al een aardig woordje mee. Voor deze kinderen is er het ‘Zelfleesboek’. Het boek begint eenvoudig met een zoekplaat met daarin zeven woorden als aap, mees en kook die opgezocht moeten worden. Eitje, denken Luca en Norah, twee kinderen uit groep drie, die woorden kennen we al!

Boef en Agent

Een gedichtje over de bal en daarna een stripverhaal over het draakje Tuur dat zijn vuur kwijt is. Nog een gedichtje en een mop. En dan het verhaal van Haas die verliefd is op Kip. Dat kunnen de twee muiters nu al makkelijk lezen. De eerste verhalen zijn zonder interpunctie en ook zonder hoofdletters. Want zo gaat het op school ook. Boef en agent kennen ze nog uit de prentenboeken die in groep 1 en 2 voorgelezen werden. Nu kunnen ze dat zelf aan. Blijft toch grappig hoe Boef Agent altijd te slim af is.

Luis

De vader van Suus en Sem is bang voor luis. Juf heeft gezegd dat er weer hoofdluis is. Pap raakt in paniek. Maar gelukkig weet Mam wel raad. De verhalen worden langer, de woorden moeilijker, de hoofdletters en de interpunctie komen erbij. Maar wat blijft zijn de geweldig mooie illustraties, ook bij de meer verhalende onderdelen. Aadje Piraatje, Spuit Elf, de buurman met zijn raket, de tweeling Bas en Ron, Vos en Haas, Aap en Mol, Dolfje Weerwolfje en nog veel meer hoofdpersonen doen mee.

Leesplezier

De verhalen staan in AVI volgorde, oplopend van start naar eind drie. Met AVI wordt de technische leesvaardigheid van een kind gemeten. Dat zegt verder niets over het leesplezier. Leesplezier is niet afhankelijk van de technische vaardigheid. Leesplezier hangt samen met hoe leerkracht en ouders het lezen brengen. Fijn voor blijven lezen bijvoorbeeld, ook als het kind zelf kan lezen. Samen creëer je zo onvergetelijke momenten.

Cadeau

Mijn Zelfleesboek is te leen in de bibliotheek. Maar het is ook een prachtig cadeau dat de goedheiligman kan schenken, of dat als verjaardagscadeau gegeven kan worden. Niet te lang mee wachten want voor je het weet zijn ze toe aan het volgende Zelfleesboek, die is voor groep vier.

• Mijn zelfleesboek voor groep 3

Lees jij nog maar net? Ken je Dolfje Weerwolfje al? En Aadje Piraatje? Dan is dit boek voor jou! Bundel met korte verhalen, zoekplaten, strips en moppen van bekende schrijvers en illustratoren. AVI-Start t/m AVI-E3. Zelf lezen vanaf ca. 6 jaar.

Fictie | Verhalenbundel

Nederlands | 169 pagina's | Uitgeverij Ploegsma, Amsterdam | 2020