Muk en Het Waanzinnige kinderkookboek

Gepubliceerd op: 26 mei 2021 17:59

Deze week twee boeken van Mark Haayema, een prentenboek en een kookboek. Mark is zo actief als een bezige bij. Hij schrijft, hij regisseert, hij is poppenspeler, hij werkt mee aan allerlei tv-programma’s (o.a. De Boterhamshow) en is organisator van Wortelpop, het kinderfestival bij de Beerze Bulten in Ommen. Kortom hij is een druk baasje dat zich door niets en niemand uit het veld laat slaan.

LeQeur

Het kinderkookboek maakte hij samen met kok Hugo Kennis, illustrator Emanuel Wiemans en fotografe Saskia Lelieveld. Restaurant LeQeur is de setting waar alles plaats vindt. De kok maakt daar de heerlijkste gerechten. Van een simpele tomaten-groentesoep, natuurlijk met ballen, tot een Pavlovataart. Je leert er alles over snijden (pas op, voorzichtig, je vingers!), wat hoog of laag vuur betekent en over de Mies an Plas.

Wat je mee moet nemen op een picknick of hoe je een high tea serveert. Alles gelardeerd met mooi foto’s, duidelijke recepten en werkbeschrijvingen, en verhaaltjes en gedichten.

‘Lust Niks’: “Vaak hoor je kinderen zeuren: Gertver, iew dat lust ik niet. Ik wil dat niet, dat laat ik staan, doe mij maar een portie friet. Gisteren was er zo’n gevalletje in restaurant LeQeur. Ze kwam op haar tractor en het begon al bij de deur”. Hoe dit afloopt? Het wordt in elk geval geen friet.

Muk

Het prentenboek gaat over het hondje Muk. Het is een dalmatiër en hij heeft al negen stippen. Hij wil er zo graag meer hebben. Samen met zijn groene vriend de vlieg gaat hij op zoek naar meer stippen. Ze gaan naar het weiland, daar vinden ze een mooie zwartbonte koe met wel heel grote stippen. Misschien weet zij hoe je een stip kunt verdienen? Zodat Muk er straks tien of nog meer heeft. Maar wat een teleurstelling, de koe kan hem niet helpen? Of misschien per ongeluk toch wel?

Muk is een heel lief verhaal met prachtige tekeningen van Laury Tinnemans en Job van Gelder. Het boek is vanaf januari 2022 ook als theatervoorstelling te zien. Onder andere op 19 maart 2022 in Theater Carrousel in Ommen.

De productiviteit van Mark kent voorlopig nog geen einde. Onlangs verscheen ‘Wordt maar beter’ en we kijken al reikhalzend uit naar de komst van ‘Gerda de goudvink’.

• Hugo Kennis | Mark Haayema 't Waanzinnige kinderkookboek

Wil je zelf kaasfondue, flammkuchen of een moestuinsalade maken? Een kok legt stapsgewijs uit hoe je allerlei voor- en hoofdgerechten, toetjes, sauzen en kleine gerechtjes voor een picknick of high tea maakt. Met verhaaltjes en versjes over restaurant LeQeur, weetjes over koken en eten en kleurenfoto's - en illustraties. Met hulp vanaf ca. 8 jaar, zelf koken vanaf ca. 10 jaar.

Non-fictie

Nederlands | 151 pagina's | Rubinstein, Amsterdam | 2020